Program posiedzenia
Uniwersyteckiej Komisji Nauki (UKN)
w dniach 9 – 11
października 2014
Organizator: Uniwersytet Rzeszowski
9 października
(czwartek) |
19.00 |
Kolacja – Hotel
Prezydencki |
10 października
(piątek) |
08.00
|
śniadanie – Hotel
Prezydencki |
09.00
– 11.30 |
obrady (sesja
I) |
11.30
– 12.00 |
przerwa kawowa |
12.00 – 14.00 |
obrady (sesja
II) |
14.30
|
obiad – Hotel
Prezydencki |
16.00
|
wyjazd do Łańcuta |
16.30 |
zwiedzanie Muzeum Gorzelnictwa,
zwiedzanie Muzeum – Zamku w Łańcucie |
20.00
|
kolacja – Budynek
Kasyna Urzędniczego Muzeum – Zamku w Łańcucie |
11 października
(sobota) |
08.00 |
śniadanie - Hotel
Prezydencki |
09.00 – 12.00 |
obrady (sesja
III) |
12.30 |
obiad – Hotel
Prezydencki |
SESJE PROBLEMOWE*:
Sesja I:
Finansowanie badań statutowych w uniwersytetach.
Sesja II.
Program Horyzont 2020 (Pakt dla Horyzontu).
Sesja
III.
Wyznaczanie recenzentów w procedurach habilitacyjnych i profesorskich.
Inne aktualne tematy:
regulamin korzystania z funduszu rozwoju, ocena parametryczna – cd dyskusji
i inne.
SPRAWOZDANIE Z POSIEDZENIA UNIWERSYTECKIEJ KOMISJI NAUKI
9 – 11 października 2014, Uniwersytet Rzeszowski
1. Otwarcie Sesji UKN.
Posiedzenie otworzył przewodniczący UKN, prof. Ryszard Dębicki, który
powitał uczestników spotkania oraz przedstawił pokrótce plan spotkania.
2. Następnie głos zabrał JM Rektor Uniwersytetu Rzeszowskiego, prof. dr hab.
Aleksander Bobko, który na przykładzie prezentacji przedstawił zebranym
Uniwersytet Rzeszowski – jego historię, sytuację obecną oraz plany na
przyszłość.
Uniwersytet Rzeszowski powstał 1 września 2001. Uczelnia powstała z trzech
samodzielnych jednostek: Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Rzeszowie,
Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej w Lublinie – Filii w Rzeszowie oraz
Wydziału Ekonomii w Rzeszowie Akademii Rolniczej im. Hugona Kołłątaja w
Krakowie. Na Uniwersytecie funkcjonuje 10 wydziałów oraz 1 instytut
działający na prawach wydziału, prowadzących kształcenie na 42 kierunkach:
• Wydział Biologiczno-Rolniczy (z Centrami: Innowacji i Wdrożeń Technologii
w Przemyśle Spożywczym; Przetwarzania Biomasy i Odpadów na Energię;
Transferu Technologii i Badań Podstawowych);
• Wydział Ekonomii (z Centrum Marketingu Produktów Spożywczych);
• Wydział Filologiczny;
• Wydział Matematyczno-Przyrodniczy (z Centrami: Mikroelektroniki i
Nanotechnologii; Innowacji i Transferu Wiedzy Techniczno-Przyrodniczej);
• Wydział Medyczny;
• Wydział Pedagogiczno-Artystyczny;
• Wydział Prawa i Administracji;
• Wydział Socjologiczno-Historyczny;
• Wydział Sztuki;
• Wydział Wychowania Fizycznego;
• Pozawydziałowy Zamiejscowy Instytut Biotechnologii Stosowanej i Nauk
Podstawowych (z Centrum Biotechnologii Stosowanej i Nauk Podstawowych).
W trakcie organizacji są kolejne centra naukowo-badawcze: Interdyscyplinarne
Centrum Modelowania Komputerowego, Przyrodniczo-Medyczne Centrum Badań
Innowacyjnych, Laboratorium Biotechnologii, Centrum Innowacyjnych
Technologii.
Uprawnienia do nadawania stopnia doktora posiada 5 wydziałów w 9
dyscyplinach, a stopnia doktora habilitowanego – 1 wydział w 2 dyscyplinach.
Uniwersytet zatrudnia łącznie (na pierwszym, drugim, pełnym i niepełnym
etacie) 1284 nauczycieli akademickich, w tym 115 profesorów tytularnych, 194
doktorów habilitowanych, 669 doktorów i 316 magistrów. Na Uniwersytecie
studiuje 21047 studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych realizując
studia I i II stopnia, jednolite
studia magisterskie, studia podyplomowe i doktoranckie.
Uniwersytet Rzeszowski realizuje 30 projektów, które mają na celu
wzmocnienie i rozwój potencjału dydaktycznego Uczelni oraz zwiększenie
liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na
wiedzy. Programy, z których korzysta obecnie UR to: Rozwój Polski
Wschodniej, Infrastruktura i Środowisko, Innowacyjna Gospodarka, Kapitał
Ludzki, Regionalny Program Operacyjny Województwa Podkarpackiego, Program
Współpracy Transgranicznej POLSKA – BIAŁORUŚ – UKRAINA 2007-2013, Program
Operacyjny Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska - Republika
Słowacka 2007-2013.
W priorytecie Uniwersytetu jest również tworzenie infrastruktury służącej
jako baza naukowo-dydaktyczna dla nowych kierunków i specjalności: medycyny,
mikroelektroniki, nanotechnologii i materiałów dla lotnictwa oraz
bioinżynierii medycznej, bioinformatyki, biotechnologii analitycznej i
biomateriałów. Ponadto powstają innowacyjne ośrodki dydaktyczno-naukowe,
realizowane jako zadania samodzielne z wykorzystaniem tzw. twardych
projektów unijnych (np. Kompleks Naukowo-Dydaktyczny – Zalesie), jak i w
ramach zawiązywanych konsorcjów (np.: Biotechnologie Przyjazne dla
Środowiska w ramach Rozbudowy Podkarpackiego Parku Naukowo-Technologicznego;
Narodowe Centrum Promieniowania Synchrotronowego dla Celów Badawczych;
Interdyscyplinarne Centrum Zaawansowanych Technologii Ochrony Środowiska).
Uniwersytet Rzeszowski zdobywa i przekazuje wiedzę, jest twórcą kapitału
intelektualnego i społecznego, jak również inspiratorem i kreatorem rozwoju
regionalnego uwzględniającym idee partnerstwa międzysektorowego. Podejmuje
decyzje o charakterze rynkowym w warunkach ograniczeń budżetowych,
wykorzystując jednocześnie wieloletnie doświadczenie w zakresie pozyskiwania
funduszy unijnych na rzecz rozbudowy infrastruktury i potencjału badawczego.
Jako
jednostka budżetowa szczególną uwagę poświęca kwestiom finansowania bieżącej
i rozwojowej działalności. W świetle nowych wytycznych, dodatkowe
finansowanie uczelni w większym stopniu zależy od jakości kształcenia, skali
i jakości badań naukowych oraz umiejętności pozyskiwania środków z otoczenia
zewnętrznego, a dostępne fundusze są rozdzielane w drodze konkursów i
kierowane do najdynamiczniej rozwijających się jednostek. Coraz więcej
środków przeznaczanych jest dla najbardziej kreatywnych pracowników
naukowych, w tym w szczególności młodych naukowców, doktorantów i studentów.
A zatem w sposób istotny od stopnia przedsiębiorczości
Uniwersytetu i poszczególnych jednostek zależy jego pozycja na rynku usług
edukacyjnych i naukowo-badawczych.
Uniwersytet Rzeszowski ma aspiracje bycia uczelnią o zasięgu i prestiżu nie
tylko regionalnym, ale także krajowym i europejskim.
Prezentacja: http://www.ukn.uw.edu.pl/2014X9-11/Prezentacja-Rektor UR.pps
W dyskusji udział wzięli:
Prof. Ryszard Dębicki pogratulował JM Rektorowi znakomitego poziomu
współpracy uczelni z regionem.
Prof. Alojzy Nowak wyraził zainteresowanie, czy regionalni inwestorzy
zatrudniają u siebie pracowników uczelni.
Prof. Aleksander Bobko poinformował, że współpraca tego rodzaju opiera się
głównie na krótkoterminowych praktykach oraz współpracą z różnymi firmami i
wspólną pracą nad planem wdrażania różnorakich koncepcji.
I Sesja tematyczna
„Program Horyzont 2020 (Pakt dla Horyzontu)”.
Główne założenia Programu Horyzont 2020 przedstawiła pani Anna Wiśniewska z
Krajowego Punktu Kontaktowego Programów Badawczych UE, krajowy koordynator
dla MSCA i EURAXESS, delegat rządowy do Komitetu Programowego MSCA. Za
pomocą prezentacji dostępnej pod adresem http://www.ukn.uw.edu.pl/2014X9-11/2014_10_10_H2020_
UKN_AW_Rzeszow.pps omówiła temat „Program Ramowy UE w zakresie
badań i innowacji Horyzont 2020 (2014 – 2020)”
W dyskusji udział wzięli:
Prof. Ryszard Dębicki, prof. Cezary Mik, dr Dominik Antonowicz, prof. Jacek
Witkoś, prof. Grzegorz Węgrzyn, ks. Prof. Józef Stala, prof. Jerzy
Jaroszewski, prof. Szczepan Biliński, prof. Janusz Gil, prof. Sławomir
Kaczmarek, prof. Alojzy Nowak, prof. Stanisław Kistryn, P.T. prof. Andrzej
Derdziuk.
Konkluzje:
Warunki wynagradzania w Horyzoncie 2020, jakie zaproponowała Komisja
Europejska, są demotywujące dla polskich badaczy. Limit na wypłacanie
dodatkowych wynagrodzeń w projektach do kwoty 8000 EUR rocznie na osobę jest
elementem wysoce zniechęcającym dla potencjalnych wnioskodawców, a obniżenie
kosztów pośrednich w porównaniu do Projektów Ramowych z 60% do 25% i
konieczność posiadania własnych środków w wysokości 15% kosztów projektu,
których zwrot nastąpi dopiero po zaakceptowaniu raportu końcowego (co – jak
doświadczenia wielu jednostek wykazują – może się bardzo przedłużać) - jest
elementem zniechęcającym dla uczelni. Założenie, że nasi naukowcy zechcą
wziąć udział w tym przedsięwzięciu tylko dla osiągnięcia wyników naukowych
może się sprawdzić, ale na o wiele mniejszą skalę, niż mają na to nadzieję
nasi koordynatorzy. Główny powód jest jeden – względy finansowe.
II Sesja tematyczna
„Finansowanie badań statutowych w uniwersytetach”
Na stronie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego pojawił się projekt
nowej ustawy pt. „Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo o
szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw”: http://www.dziennikustaw.gov.pl/DU/2014/1198
(Dziennik Ustaw 2014 Poz. 1198)
Odnotowano problem wynikający z finansowania działalności polegającej na
prowadzeniu badań naukowych lub prac rozwojowych oraz zadań z nimi
związanych, służących rozwojowi młodych naukowców oraz uczestników studiów
doktoranckich. Finansowanie tzw. młodych naukowców kończy się, gdy osiągają
oni 35 rok życia. Po tym terminie są oni pozbawieni pomocy i trudno im
odnaleźć się w rzeczywistości, w której na działalność statutową ubywa
pieniędzy, a konkurencja do środków jest znacznie wyższa. Należy zastanowić
się nad tą sytuacją, gdyż grozi to tym, że młodzi, dobrze wykształceni i z
pewnym doświadczeniem naukowcy będą uciekali na zachód, by pracować na
poziomie, do jakiego przywykli. Należałoby przygotować w ramach Komisji
dokument zawierający zarys strategii rozwoju finansowania nauki i spróbować
przekazać go do KRUP → prof. Biliński zobowiązał się do przygotowania
materiału w tej sprawie.
W dyskusji udział wzięli:
Prof. Ryszard Dębicki, prof. Grzegorz Węgrzyn, prof. Szczepan Biliński,
prof. Stanisław Kistryn, prof. Jacek Witkoś, prof. Alojzy Nowak, P.T. prof.
Andrzej Derdziuk.
Głos zabrał dr Dominik Antonowicz, który omówił wyniki ankiety KEJN
dotyczącej procesu ewaluacji i kategoryzacji jednostek naukowych z punktu
widzenia użytkowników. Główne cele badania to ewaluacja procesu oceny
parametrycznej jednostek naukowych 2013, ocena zasad oceny parametrycznej
jednostek naukowych 2013, poznanie sugestii dotyczących prowadzenia oceny
parametrycznej w 2017 oraz włączenie użytkowników do projekcji zasad i
procedur oceny parametrycznej 2017. Adresatem badań byli kierownicy
jednostek naukowych, którzy w dniach 23 czerwca – 20 lipca 2014 dostarczyli
624 wypełnione ankiety (na 986 jednostek). Ankieta była przeprowadzona w
formie internetowej.
Ocena wyników parametryzacji kształtowała się następująco:
51,6 % ankietowanych uznało, że zostali ocenieni adekwatnie;
35,58% stwierdziło, że uzyskało ocenę nieco za niską;
12,18% uznało, że uzyskało ocenę zdecydowanie za niską;
0,32% uznało, że uzyskało ocenę nieco za wysoką;
0,32% uznało, iż uzyskało ocenę zdecydowanie za wysoką.
KEJN uznało, że ankieta przyniosła materiał wysoce reprezentatywny dla całej
populacji polskich jednostek naukowych a procedura, zasady oraz wyniki oceny
parametrycznej zostały dobrze, choć nie bezkrytycznie przyjęte przez
kierowników JN. Biorąc pod uwagę liczbę Jednostek Naukowych, które wzięły
udział w badaniu ankietowym można uznać, iż JN oczekiwały możliwości
wypowiedzenia się w aspekcie oceny parametrycznej i oczekiwanie zostało
spełnione. Kierownicy jednostek naukowych rozumieją zasady oceny
parametrycznej i są zaangażowani w jej ulepszenie. Według respondentów nie
ma potrzeby radykalnych zmian w ocenie parametrycznej, lecz niektóre jej
elementy wymagają istotnego dopracowania. Istnieją znaczne różnice w
poszczególnych grupach nauk w zakresie tego, co jest ważne w ocenie
parametrycznej, wyraźnie dostrzegalny jest również problem niejednorodności
GWO. Pożądana jest ponowna analiza wag dla poszczególnych kryteriów. W
poszczególnych obszarach nauki oczekiwania co do wag różnią się od siebie.
Konkluzje:
Ważne, by jednostki uwzględniły parametry oceny parametrycznej w ocenie
okresowej - może to przynieść wymierne korzyści w postaci poprawy
finansowania i będzie mieć wpływ na strategię rozwoju nauki w Polsce.
Planowane ograniczenie liczby parametrów w samych kryteriach oceny
parametrycznej będzie również istotne. Każdy algorytm wpływający na
punktację będzie miał siłę sprawczą i może zaważyć na kierunkach rozwoju
jednostek naukowych.
III sesja tematyczna
„Wyznaczanie recenzentów w procedurach habilitacyjnych i profesorskich”
Dyskusje poprowadził prof. Grzegorz Węgrzyn.
Centralna Komisja do Spraw Stopni i Tytułów odnotowała problem dot.
interpretacji przepisów dotyczących promotora pomocniczego.
Jednym z najgorętszych tematów po wejściu w życie reformy procedur naukowych
jest również kwestia recenzji. Problem jakości recenzji jest podnoszony w
wielu innych dyskusjach dotyczących stanu współczesnej nauki. Powszechne
jest zjawisko nepotyzmu przy wyznaczaniu recenzentów, również jakość
recenzji budzi duże zastrzeżenia.
Prof. Węgrzyn, który został wyznaczony do kierowania Zespołem Komisji ds.
stopni i tytułów, zobowiązał się do przygotowania krótkiego dokumentu z
uwagami Komisji dotyczącymi przepisów i ewentualnych rozwiązań i do
przekazania go bezpośrednio do CK.
Na kolejnym spotkaniu planowane są tematy:
dot. stopni i tytułów - Prof. Dębicki zaproponował, by na następne
spotkanie Komisji zaprosić członka prezydium CK;
dot. badań i pracy KEJN
Następne spotkania: 16 stycznia 2015 – Uniwersytet Warszawski, 11-13 czerwca
2015 na Uniwersytecie Gdańskim, 8-10 października 2015 – na Uniwersytecie
Łódzkim.