| |
PROGRAM
SPOTKANIA
UNIWERSYTECKIEJ KOMISJI NAUKI (UKN)
5-7 czerwca 2014
Organizator:
UNIWERSYTET JANA KOCHANOWSKIEGO W
KIELCACH
5 CZERWCA (czwartek)
12.00-14.00
14.00-19.00
17.00-18.00
|
Uczestnictwo w „Święcie Szkoły” (zaproszenie
JM Rektora UJK w załączeniu) osób, które mogą przyjechać do Kielc
wcześniej; w programie m.in. nadanie doktoratu honorowego
językoznawcy - prof. Waleremu Pisarkowi z Krakowa. Uroczystości
odbędą się w Auli UJK, Rektorat, ul. Żeromskiego 5, ok. 200 m. od
hotelu; po uroczystości catering w ogrodach Rektoratu.
Rejestracja uczestników
– Hotel Pod Złotą Różą: Kielce,
Plac Moniuszki 7.
Zwiedzanie Muzeum Narodowego
w Kielcach (15 min. spacer z hotelu)
|
6 czerwca (piątek)
7.00-8.30
8.45-9.00
9.00-14.00
9.00 - 9.15
9.15-10.30
10.30-10.45
10.45-12.15
12.15-12.30
12.30-14.00
|
Śniadanie w Hotelu
Przejazd autokarem z
hotelu na miejsce obrad: Campus UJK, ul.
Świętokrzyska 21D.
Obrady UKN:
Powitanie,
przedstawienie programu – przewodniczący UKN, JM Rektor UJK
Sesja I: Finansowanie badań
·
Wystąpienie Prof. dr hab. Włodzisława
Ducha – Podsekretarza Stanu w MNiSW
·
Raport nt. finansowania badań – prof.
Alojzy Nowak – Przewodniczący Zespołu UKN
·
Dyskusja.
Przerwa
Sesja II: Ocena parametryczna jednostek naukowych
· Wprowadzenie – prof. Stanisław Kistryn
– Przewodniczący Zespołu UKN
· Ocena parametryczna jednostek 2013 –
prof. Maciej Zabel, Przewodniczący Komitetu Ewaluacji Jednostek
Naukowych
· Dyskusja, w tym wystąpienie prof.
Janusza Gila
Przerwa
Sesja III: Ocena czasopism naukowych
· Wprowadzenie – przewodniczący UKN
· Zasady oceny czasopism - prof. Jerzy
Wilkin – Przewodniczący Zespołu specjalistycznego do oceny czasopism
naukowych MNiSW
·
Dyskusja
|
7 czerwca (sobota)
7.00-8.30
9.00-12.00
9.00-10.30
10.00-10.30
10.30-12.00
13.00-14.00 |
Śniadanie w Hotelu
Obrady (Sala
konferencyjna Hotelu Pod Różą):
Sesja IV: Finansowanie badań i infrastruktury,
c.d. dyskusji i przygotowanie wniosków (uchwały) dla KRUP.
Przerwa (kawa, herbata)
Sesja V: Umiędzynarodowienie badań i studiów.
Dyskusja nt. programu spotkania UKN w
Uniwersytecie Rzeszowskim (9-11 październik 2014 r.), zamknięcie
obrad.
Obiad
|
Materiały:
Prof. dr hab. Włodzisław Duch – Podsekretarz
Stanu w MNiSW
Udostępnione prezentacje:
SPRAWOZDANIE Z POSIEDZENIA UNIWERSYTECKIEJ KOMISJI NAUKI
5 – 7 czerwca 2014, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
1. Otwarcie I Sesji UKN
Posiedzenie otworzył przewodniczący UKN, prof. Ryszard Dębicki, który powitał
uczestników spotkania oraz gości specjalnych - Prof. Włodzisława Ducha –
Podsekretarza Stanu w MNiSW, prof. Macieja Zabela - Przewodniczącego Komitetu
Ewaluacji Jednostek Naukowych oraz prof. Jerzego Wilkina – Przewodniczącego
Zespołu specjalistycznego do oceny czasopism naukowych MNiSW.
2. Następnie głos zabrał JMR Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, prof.
Jacek Semaniak. Za pomocą prezentacji przedstawił aktualną sytuację swojej
uczelni oraz regionu. Prezentacja ta jest dostępna na stronie internetowej UKN
pod adresem: http://www.ukn.uw.edu.pl/5-7VI2014_UJK/PrezentacjaJMR-UJK.ppt
Przewodniczący podziękował Magnificencji za wystąpienie. Podkreślił, jak ważne
jest, by w sposób przemyślany sterować rozwojem uniwersytetu, myśląc o tym, by
tworzyć uczelnię akademicką na odpowiednim poziomie i łączyć kierunek, w którym
uczelnia zmierza, z potrzebami regionu. Odnosząc to do nowej perspektywy
finansowej, kiedy mówi się o inteligentnych specjalizacjach regionu, będzie to
rzecz niezwykle istotna, by i pozostałe uczelnie postępowały w sposób
przemyślany, a nie spontaniczny, jak to miało miejsce dotychczas. Tworzenie
wielu centrów lub laboratoriów w sposób nieskoordynowany prowadzi do powstania
nadmiernej liczby ośrodków tego samego typu, podczas gdy powinno się raczej
połączyć je, tworząc jedno mocne centrum, które będzie miało najwyższy poziom i
które w związku z tym będzie w stanie pozyskać dalsze fundusze na utrzymanie
infrastruktury badawczej i naukowej.
3. I Sesja tematyczna – Finansowanie badań
• Głos zabrał prof. dr hab. Włodzisław Duch, Podsekretarz Stanu w MNiSW
Minister Duch podkreślił, iż liczy na propozycje ze strony władz uczelni
pomagające rozwiązać niektóre problemy, z którymi boryka się Ministerstwo – w
tym celu podał dwie możliwości kontaktu e-mailowego w sprawach pilnych:
sekretariat@nauka.gov.pl bądź imię.nazwisko@nauka.gov.pl. Podkreślił, iż
bardziej pożądany jest kontakt elektroniczny ze względu na to, że łatwiej jest
otrzymaną wiadomość przekazać do konkretnego departamentu.
Minister Duch przedstawił swoje kompetencje w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa
Wyższego. Następnie nakreślił pokrótce aktualne sprawy, którymi zajmuje się
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
W MNiSW przygotowywane są strategie – aktualnie jest dziewięć krjowych strategii
(np. Polska 2030, Długookresowa Strategia Rozwoju Kraju), ale są niestety zbyt
ogólne. Nie do końca jasne są informacje dotyczące możliwości finansowania.
Wynika to z tego, że pieniądze strukturalne przechodzą przez różne ministerstwa,
m. in. przez Ministerstwo Gospodarki, Ministerstwo Infrastruktury, część trafi
również do Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, ale nie ma jeszcze
precyzyjnych wytycznych. Ministerstwo Gospodarki ogłosiło listę 18
inteligentnych specjalizacji krajowych, lecz - ze względu na zbyt wąskie
zdefiniowanie części z nich - lista została zakwestionowana przez Unię
Europejską i istnieje szansa, że zostanie zmieniona. Wydaje się, że Ministerstwo
Gospodarki nie dopominało się konsultacji środowiskowych, a to bardzo
niekorzystna sytuacja, zwłaszcza dla środowiska akademickiego. Należy podjąć
działania zmierzające do nawiązania bliższych kontaktów z MG, które powinno
skonsultować się ze środowiskiem akademickim.
Planowane są zmiany w finansowaniu nauki i w prawie o szkolnictwie wyższym.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o zasadach finansowania nauki oraz niektórych
innych ustaw można znaleźć pod adresem: http://legislacja.rcl.gov.pl/lista/2/projekt/167984/katalog/168026
(ostatnia wersja). Prace należy zakończyć do końca 2015 roku.
W MNiSW powołano Zespół do Spraw Dobrych Praktyk Akademickich, zajmujący się
głównie kwestiami etycznymi, ale mógłby również zostać powołany Zespół ds.
Sprawnego Zarządzania, rekomendujący dobre praktyki w zakresie zamówień
publicznych, kwestii prawnych i finansowych.
W najbliższych tygodniach propozycje zmian dotyczących sposobu obliczania
dotacji statutowej i dydaktycznej zostaną wysłane do konsultacji do szkół
wyższych, należy jednak pamiętać, że każda zaproponowana zmiana wymaga
akceptacji wszystkich sześciu resortów, którym podlegają szkoły wyższe.
Listę wszystkich instrumentów polityki naukowej i innowacyjnej realizowanej w
Polsce w roku 2012 można znaleźć na stronie: http://www.nauka.gov.pl/analizy-raporty-statystyki/zestawienie-instrumentow-polityki-naukowej-i-innowacyjnej.html.
W związku z malejącą liczbą studentów kurczy się dotacja podstawowa dla uczelni,
gdyż jest ona m.in. oparta na tej zmiennej. Jednym z mało realnych pomysłów było
zamrożenie tej dotacji na takim poziomie, na jakim znajduje się obecnie.
Wysokość środków na badania statutowe pozostanie na aktualnym poziomie (1 mld
560 mln, z czego dla uczelni przypadnie 538 mln). Nie ma sposobu, by w związku z
wynikami parametryzacji nikt nie stracił, bez znacznego zwiększenia finansowania
na badania statutowe jest to niemożliwe. Prowadzić to może do zniknięcia wielu
jednostek. Możemy więc tylko dochodzić do właściwych proporcji stopniowo w ciągu
kilku lat.
Warto zastanowić się nad tym, jak podjąć kwestie dotyczące kosztochłonności,
która jest bardzo różna dla wydzielonych dyscyplin. Idąc za tym należy
przemyśleć, czy 22 dyscypliny to wystarczająca liczba, gdyż wewnątrz dyscyplin
są bardzo zróżnicowane grupy – z tego też powodu podczas parametryzacji pojawiło
się tak wiele anomalii.
Ministerstwo chciałoby stworzyć platformy otwartej nauki (Open Science Access),
na których znalazłyby się czasopisma drukowane w języku polskim, ale podstawowym
warunkiem byłoby to, by czasopisma te mogły być indeksowane chociaż przez Scopus.
Jest to szczególnie ważne dla nauk humanistycznych, gdyż na razie wiele
publikacji jest na świecie po prostu niewidoczna. Centralna platformą byłby w
ICM, do którego zgłosiło się już ponad 300 polskich czasopism.
Zakończył się konkurs na projekty „Teaming” – w Polsce był on koordynowany przez
Fundację na rzecz Nauki Polskiej (formalnie konkurs trwa do 19.09.2014, ale FNP
zakończyła przyjmowanie wnisków w maju). Na Europę Centralną przypadnie ok. 6-7
laureatów, natomiast jeżeli Polska osiągnie jeden lub dwa zwycięstwa w tym
konkursie, będzie to ogromny sukces. wystąpiły w nim aktywne grupy badawcze,
które warto wspierać.
Dodatkowe działania służące rozwojowi młodych naukowców oraz uczestników studiów
doktoranckich to ok. 100 mln zł, 90% z tych środków trafi na uczelnie.
Są programy Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, np.:
- „Iuventus Plus”, w I edycji konkursu – 311 projektów na 40 mln zł (sukces
59%), w II edycji konkursu – 338 projektów na łączną kwotę ponad 70 mln zł
(współczynnik sukcesu 52%), w III edycji konkursu – 182 projekty na łączną kwotę
ponad 43 mln zł (współczynnik sukcesu 27%), IV edycja jest aktualnie w ocenie.
- „IDEAS PLUS” - czyli wsparcie i zachęcenie polskich naukowców do udziału w
kolejnych edycjach programu IDEAS Europejskiej Rady Badań Naukowych (European
Research Council) – pula na dotacje wynosi 16.6 mln zł.
- Narodowy Program Rozwoju Humanistyki (NPRH) od 2010 roku dostał 280 mln zł
rozdzielonych w 3 konkursach, sukces z początkowych 50% spadł ostatnio do 16%.
Nowa rada na lata 2014-17 powinna go znacznie zmodyfikować.
- Istnieją również liczne inne pomniejsze programy: współpraca naukowa z
zagranicą, Mobilność Plus, Generacja Przyszłości, ostatnio Granty na Granty
związane z programem Horyzont 2020 – informacje na ich temat można znaleźć pod
adresem:
http://www.nauka.gov.pl/komunikaty/ogloszenie-ministra-nauki-i-szkolnictwa-wyzszego-o-naborze-wnioskow-w-ramach-programu-granty-na-granty-wsparcie-polskich-koordynatorow-w-programach-badawczych-unii-europejskiej-w-2014-r.html.
Przewidywane są granty w wysokości 30 tysięcy zł na prace przygotowawcze dla
koordynatorów grantów.
Strategia długoterminowa: Zespół Doradców Strategicznych Prezesa Rady Ministrów
opublikował 17 czerwca 2009 Raport „Polska 2030”. Raport jest podsumowaniem
analizy dylematów rozwojowych stojących przed Polską, dylematów których
rozstrzygnięcie będzie miało podstawowe znaczenie dla dalszego rozwoju w
perspektywie kolejnego pokolenia – 20 lat. Ta długookresowa Strategia Rozwoju
Kraju Polska 2030 jest najlepiej opisana w woj. Świętokrzyskim:
http://www.e-swietokrzyskie.pl/strategia_wojewodztwa/index.php/polityka-rozwoju-kraju/krajowe-dokumenty-strategiczne/dlugookresowa-strategia-rozwoju-kraju-do-2030-roku.
Ponieważ linki do trzeciej fali nie działają, trzeba szukać ich pod adresem:
http://biblioteka.mwi.pl/index.php?option=com_k2&view=item&id=307:polska-2030-trzecia-fala-nowoczesno%C5%9Bci-%E2%80%93-d%C5%82ugookresowa-strategia-rozwoju-kraju
Cel 3 strategii to poprawa dostępności i jakości edukacji na wszystkich etapach
oraz podniesienie konkurencyjności nauk.
Wyzwanie 6 „Gospodarka oparta na wiedzy i rozwój kapitału intelektualnego”:
„Nakłady na badania i rozwój w Polsce są ponad trzykrotnie niższe niż średnia
europejska.”
„Wpompowanie dodatkowego strumienia państwowych pieniędzy w anachroniczny,
niekonkurencyjny i niewydolny system nauki i badań zwiększy jedynie skalę
patologii i nie doprowadzi ani do przełomowych odkryć naukowych, ani do bardziej
efektywnej komercjalizacji wynalazków, tym bardziej że istotną barierą staje się
również brak wystarczającej podaży badaczy, szczególnie w obszarze nauk
ścisłych. Kiedy Singapur, na przestrzeni tylko 15 lat (1990–2004) potroił
nakłady na badania i rozwój, jednocześnie zwiększył liczbę badaczy z niespełna
5000 do ponad 18 000. W Polsce obecnie odnotowujemy bardzo niskie i spadające
wskaźniki zatrudnienia badaczy (jedynie ok. 4,4 na 1000 zatrudnionych), powstaje
więc pytanie, kto miałby prowadzić istotnie poszerzony portfel projektów
badawczych. Zwiększeniu zaangażowania państwa w finansowanie nauki musi więc
towarzyszyć istotny postęp we wprowadzaniu:
• konkurencyjności w pozyskiwaniu środków na działalność statutową i badawczą;
• kontraktowania zatrudnienia i zatrudniania na podstawie otwartych
międzynarodowych konkursów;
• systemu wspierania mobilności międzynarodowej młodych naukowców;
• nowego systemu oceny jednostek naukowych i ich pracowników (na poziomie
instytutów, wydziałów, zespołów).”
„Statystyki dotyczące różnych aspektów kapitału intelektualnego nie pozostawiają
wątpliwości – Polska nie jest dobrze przygotowana do konkurowania w świecie jako
społeczeństwo oparte na wiedzy.”
Mamy „Krajowy Program Badań, Założenia polityki naukowo – technicznej i
innowacyjnej państwa”, już częściowo realizowany przez NCBiR http://www.ncbir.pl/gfx/ncbir/userfiles/_public/bip/20110816_kpb.pdf
KPB obejmuje siedem strategicznych, interdyscyplinarnych kierunków badań
naukowych i prac rozwojowych, tylko kilka zostało uruchomionych.
Podsumowując, prof. Duch powiedział, że jest wiele projektów ministerialnych
dotyczących informatyzacji, jednak są one skomplikowane. W planach jest
Zintegrowany System Informacji Naukowej (ZSIN), który ma zintegrować wszystkie
strumienie finansowania. W planach jest zastąpienie Pol-Onu oraz rezygnacja z
ankiet jednostek naukowych, gdyż planowana platforma byłaby systemem, który
ściągałby odpowiednie dane na bieżąco.
Warto przygotować list otwarty odwołujący się do rządowych strategii, opisujący
obecne problemy i proponujący możliwe rozwiązania, które by zwiększyły szansę na
osiągnięcie zakładanych celów, jak i przyczyniły się do lepszego finansowania
nauki. Bez tego będziemy tylko narzekać.
Materiały udostępnione przez ministra Ducha:
• https://www.dropbox.com/sh/utn00mos2xpzxeq/AAD5eVyB7UR6uZUaUvNWhNETa
• Listę wszystkich instrumentów polityki naukowej i innowacyjnej realizowanej w
Polsce w roku 2012 można znaleźć pod adresem: http://www.nauka.gov.pl/analizy-raporty-statystyki/zestawienie-instrumentow-polityki-naukowej-i-innowacyjnej.html.
Lista będzie uzupełniania o nowe pozycje, zostaną również przygotowane
przewodniki z powodu coraz trudniejszego montażu finansowego.
• Przewodnik dla młodych naukowców: http://www.nauka.gov.pl/g2/oryginal/2013_05/180a982cd4ec7b1faf0581a08e77b765.pdf
• Przewodnik dla studentów: http://www.nauka.gov.pl/g2/oryginal/2013_06/164a577ce119b9d95941e51693b3e6e8.pdf
• Raport „Nauka w Polsce” 2013: http://www.nauka.gov.pl/g2/oryginal/2013_08/010df9372ca1a016e6e9bf7746817b38.pdf
• Raport „Szkolnictwo Wyższe” 2013: http://www.nauka.gov.pl/g2/oryginal/2013_07/0695136d37bd577c8ab03acc5c59a1f6.pdf
• Ogólnie o finansowaniu przez MNiSW: http://www.nauka.gov.pl/finansowanie/
Dyskusja:
Wysunięto pomysł, by nagradzać najlepsze uczelnie, by dzięki zwiększonym środkom
mogły równać do światowego najlepszego poziomu. Ważne jest również włączenie się
do dyskusji dotyczącej strategii, gdyż może zaistnieć sytuacja, w której decyzje
będą podejmowane tylko przy urzędniczych biurkach, w efekcie może się okazać, że
nowe propozycje mogą stworzyć zupełnie wirtualną sytuację, która będzie zagrażać
bytom wielu jednostek. Podkreślono również, że wyniki oceny parametrycznej
wywołały dużą frustrację, gdyż mimo poprawy kategorii dotacja nie uległa
zwiększeniu.
W dyskusji udział wzięli:
Prof. Ryszard Dębicki, UMCS; prof. Alojzy Nowak, UW; prof. Maciej Zabel, KEJN;
prof. Jacek Witkoś, UAM; prof. Stanisław Kistryn, UJ; prof. Antoni Różalski, UŁ.
• Głos zabrał prof. dr hab. Alojzy Nowak, który wstępnie przedstawił „Raport UKN
na temat finansowania badań”. Prezentację ilustrującą opracowane przez Zespół
materiały omówił szczegółowo prof. Jacek Witkoś. Jest ona dostępna na stronie
internetowej UKN.
4. Otwarcie II Sesji UKN
• Wprowadzenie na temat Oceny parametrycznej jednostek naukowych zaprezentował
prof. Stanisław Kistryn na podstawie prezentacji dostępnej na stronie UKN pod
adresem http://www.ukn.uw.edu.pl/5-7VI2014_UJK/1.%20UKN_kateg_2_Kistryn.ppt
• Następnie głos zabrał prof. Maciej Zabel, Przewodniczący Komitetu Ewaluacji
Jednostek Naukowych. Jego prezentacja: „Ocena parametryczna jednostek 2013” jest
dostępna na stronie internetowej UKN http://www.ukn.uw.edu.pl/5-7VI2014_UJK/2.%20URN-Kielcee-6+06+14MZabel.pptx
• Kolejno glos zabrał prof. Janusz Gil – jego wystąpienie dostępne jest na
stronie: http://www.ukn.uw.edu.pl/5-7VI2014_UJK/3.%20UKN_
Kielce_Gil.ppt
Dyskusja:
Na podstawie przedstawionych materiałów można obawiać się jednego – że uczelnia
bądź wydział – nie różniące się za bardzo – w efekcie parametryzacji mogą
osiągnąć zupełnie różne wyniki. Jest to związane z wyznaczeniem wzorcowej
jednostki referencyjnej w grupie jedynie na podstawie statystycznych wartości,
jakie są w danej grupie wspólnej oceny, to jest to oczywiste, że w tej GWO musi
się znaleźć chociaż jedna jednostka z kategorią np. A. Ta jednostka może być
praktycznie słaba, zwłaszcza w porównaniu do innych jednostek kategorii A w
innych grupach wspólnej oceny. Staramy się czerpać z doświadczeń ewaluacyjnych
za granicą, jednak ranking należy dostosować do realiów własnego kraju. W
International Ranking Expert Group metoda polska się podoba, gdyż pozwala na
uniezależnienie się od zbędnego porównywania nieporównywalnych rzeczy.
W dyskusji udział wzięli:
Prof. Alojzy Nowak, UW; prof. Stanisław Kistryn, UJ; prof. Jacek Witkoś, UAM; dr
Dominik Antonowicz, UMK; prof. Szczepan Biliński, UJ; prof. Ryszard Dębicki,
UMCS; prof. Marek Górski, USz; prof. Maciej Zabel, KEJN;
Sesja III: Ocena czasopism naukowych
• Głos zabrał prof. Jerzy Wilkin, Przewodniczący Zespołu specjalistycznego do
oceny czasopism naukowych. Jego prezentacja „Zasady oceny czasopism” jest
dostępna na stronie internetowej UKN pod adresem http://www.ukn.uw.edu.pl/5-7VI2014_UJK/Ocena%20czasopism
%20naukowych%20w%20Polsce%20_Wilkin_2014.pptx
Dyskusja:
Zdarza się, że czasopismo wysoko punktowane np. na liście Eriha osiąga słabą
ocenę w polskim rankingu, ale często się zdarza, że czasopismo jest „przepunktowane”
w stosunku do swojej wartości w opinii środowiska. Jest oczywiste, że jest
potrzeba ciągłego ulepszania kryteriów, zmiany są jednak zbyt gwałtowne,
redakcje czasopism nie są w stanie dostosowywać się do nich tak szybko, by nie
tracić swojej wysokiej pozycji. Poza tym w naszym rankingu brak promocji
czasopism w języku polskim, co w niektórych naukach jest mocno krzywdzącą
praktyką. Jest konieczna okresowa weryfikacja rzetelności wprowadzanych danych,
gdyż niejednokrotnie zdarzyło się, że redakcje „naciągały” dane na poczet
kryteriów, podawały nierzetelne dane, by znaleźć się na miejscu wyżej
punktowanym.
Wątpliwość wzbudza również tak rygorystyczne podchodzenie do listy czasopism,
wydaje się, że za granicą nie kładzie się na to aż takiego nacisku.
W dyskusji udział wzięli:
prof. Ryszard Dębicki, UMCS; prof. Jacek Witkoś, UAM; prof. Janusz Gil, UZ;
Prof. Alojzy Nowak, UW; prof. Sylwester Czopek, UR; Prof. Janusz Gil, UZ; prof.
Cezary Mik, UKSW; prof. Andrzej Kowalczyk, UŚ; prof. Janusz Słodczyk, UO; prof.
Grzegorz Węgrzyn, UG.
Sesja IV: Finansowanie badań i infrastruktury, c.d. dyskusji i przygotowanie
wniosków (uchwały) dla KRUP.
Prof. Jacek Witkoś przedstawił dalszą część opracowania na temat finansowania
badań.
Dyskusja:
Nominalne nakłady na badania naukowe w Polsce wzrastają, przy jednoczesnym
spadku ich udziału w PKB. Wzrasta konkurencja pomiędzy poszczególnymi
jednostkami naukowymi w zdobywaniu środków publicznych w postaci grantów
naukowych. Kluczowe znaczenie dla przyszłości finansowania badań naukowych ma
racjonalne wykorzystanie funduszy europejskich przeznaczanych na polską naukę.
Trzeba już dziś wypracować jasne zasady współpracy polskiej nauki z
przedsiębiorcami, gdyż to oni w przyszłej perspektywie Horyzont 2020 będą
głównymi partnerami uczelni w finansowaniu nauki. Warto rozważyć wprowadzenie
systemu zachęt podatkowych, premiowania i promowania współpracy nauki z
biznesem. Na uczelniach trzeba stworzyć wyspecjalizowane jednostki, które będą
doradzać badaczom w zakresie współpracy z przedsiębiorcami, m.in. będą pomagać w
tworzeniu i rozwoju firm typu start-up i spin-off. Uczelnie powinny także
przygotować sferę organizacyjno-prawną do współpracy nauki i biznesu, a w
szczególności nie utrudniać tej współpracy poprzez własne wewnętrzne
skomplikowane regulacje prawne. Można obserwować wzrost udziału środków
prywatnych, z których finansowana jest nauka. wobec bardzo poważnego
zmniejszenia dofinansowania w postaci dotacji statutowej na utrzymanie
potencjału badawczego utrzymanie aparatury badawczej powoduje poważne problemy,
szczególnie na wydziałach eksperymentalnych, środki uzyskiwane w grantach nie
zapewniają ciągłości utrzymania zakupionej aparatury, dotacja na młodych
naukowców wg danych MNiSW wzrosła z 93 mln w roku 2011 do 120 mln w 2013 (o
30%), wśród uniwersytetów dotacja ta utrzymuje się na poziomie ok. 37 mln zł
(spadek od 2011 do 2013 o 1,5%).
Padła propozycja, by raport taki był sporządzany co roku, a wyniki były
przekazywane do KRUP.
Prof. Witkoś został zobowiązany do przygotowania uchwały i przekazania jej wraz
z przygotowaną przez zespół prezentacją do KRUP-u. Prof. Duch obiecał przysłać
dodatkowe dane z MNiSW dotyczące środków na infrastrukturę. Podsumowując
stwierdzono, że należałoby znaleźć sposób na zwiększenie środków dla NCN, które
aktualnie jest głównym źródłem środków finansowych na badania w polskich
uczelniach, zwłaszcza na wydziałach humanistycznych, zwłaszcza, że rzetelność
NCBiR podczas przyznawania dotacji wzbudziła wątpliwości. Środki unijne są
bardzo kłopotliwe do pozyskania i do rozliczenia. Powinno się szukać może
środków zewnętrznych krajowych, na zachętę dając firmom inwestującym w
szkolnictwo ulgi podatkowe.
W dyskusji udział wzięli:
prof. Ryszard Dębicki, UMCS; prof. Stanisław Kistryn, UJ; prof. Włodzisław Duch,
MNiSW; prof. Jerzy Jaroszewski, UWM; prof. Grzegorz Węgrzyn, UG; prof. Janusz
Słodczyk, UO; prof. Jacek Witkoś, UAM; dr Dominik Antonowicz, UMK; prof. Cezary
Mik, UKSW; prof. Szczepan Biliński, UJ; Prof. Janusz Gil, UZ; prof. Cezary Mik,
UKSW; prof. Andrzej Kowalczyk, UŚ;
Sesja V: Umiędzynarodowienie badań i studiów.
Dyskusja:
Należałoby stworzyć agencję, która wypracowałaby instrumenty, które
przyciągałyby studentów z zagranicy na studia w Polsce. Należałoby uczyć się z
przykładów, które możemy obserwować za granicą. Należałoby promować nie tylko
mobilność studencką, ale i pracowniczą. Obecni na spotkaniu znają to z własnego
doświadczenia, każdy z obecnych spędził co najmniej kilka miesięcy na uczelniach
za granicą. Eksport usług edukacyjnych jest bardzo ważny, przekonanie ludzi do
nawet krótkich wyjazdów jest bardzo ważne. Mamy już Mobilność Plus, jest
Erasmus, ale należałoby w jakiś sposób wymuszać tę mobilność, na zachętę
proponując środki na utrzymanie się podczas podjęcia takiego działania przez
pracownika.
Powołano zespół UKN ds. mobilności w składzie: prof. Marek Górski, prof. Cezary
Mik, prof. Jacek Witkoś i dr Dominik Antonowicz.
W dyskusji udział wzięli:
Prof. Jacek Witkoś, UAM; prof. Włodzisław Duch, MNiSW; prof. Ryszard Dębicki,
UMCS; prof. Andrzej Kowalczyk, UŚ; dr Dominik Antonowicz, UMK; prof. Janusz
Słodczyk, UO; prof. Stanisław Kistryn, UJ; prof. Grzegorz Węgrzyn, UG; prof.
Szczepan Biliński, UJ.
Dyskusja nt. programu spotkania UKN w Uniwersytecie Rzeszowskim
Niepokojąca jest sprawa związana z doktoratami, nastąpiła dewaluacja stopnia
naukowego doktora, a nawet habilitacji. Propozycja 1 na temat podczas spotkania
w Rzeszowie: Patologie i nepotyzmy oraz problemy związane z procesem wyznaczania
recenzentów.
Propozycja 2 na temat podczas spotkania w Rzeszowie: Horyzont 2020, pierwsze
konkursy i próba zaproszenia na spotkanie nowego dyrektora KPK.
Propozycja 3 na temat podczas spotkania w Rzeszowie: próba zorganizowania
spotkania z dyrektorem Kurzydłowskim i dyskusja dotycząca zwiększenia udziału
uniwersytetów w realizacji tematów finansowanych przez NCBiR wskazanie ścieżek i
prezentacja potrzeb.
Propozycja 4 na temat podczas spotkania w Rzeszowie: możliwość zaproszenia prof.
Gulińskiego i prof. Ducha na kolejne posiedzenie UKN i podjęcie dyskusji na
temat zakończenia oceny parametrycznej jednostek.
4. Termin kolejnego spotkania UKN ustalono na 9 – 11 października 2014 na
Uniwersytecie Rzeszowskim.
Na tym spotkanie zakończono.
sporządziła: mgr Beata Kryśkiewicz
Warszawa, 16 czerwca 2014
|