| |
Program posiedzenia
Uniwersyteckiej Komisji Nauki
16 stycznia 2015
Miejsce spotkania: Uniwersytet Warszawski
Adres: ul. Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
Stary BUW, III piętro, Sala Senacka (308)
11:15 - 12:15 |
Wystąpienie prof. dr
hab. Macieja Zabela
- Przewodniczącego Komitetu Ewaluacji Jednostek Naukowych |
12:15 - 13:00 |
Sprawy bieżące i
program spotkania w Uniwersytecie Gdańskim |
13:00 |
Lunch
|
SPRAWOZDANIE Z POSIEDZENIA UNIWERSYTECKIEJ KOMISJI NAUKI
16 stycznia 2015, Uniwersytet Warszawski
1. Otwarcie Sesji UKN.
Posiedzenie otworzył przewodniczący UKN, prof. Ryszard Dębicki, który powitał
uczestników spotkania oraz przedstawił pokrótce plan spotkania.
2. Następnie głos zabrał prof. Alojzy Z. Nowak, Prorektor ds. Nauki i Współpracy
Uniwersytetu Warszawskiego.
Prof. Nowak przedstawił zebranym aktualną sytuację Uniwersytetu Warszawskiego.
Tak jak inne uczelnie, Uniwersytet Warszawski zmaga się z brakiem środków na
różne niecierpiące zwłoki inwestycje, np. na remont akademików. Szanse na
zdobycie funduszy są niewielkie ze względu na kryzys oraz niż demograficzny.
Rektor przybliżył również pokrótce stan potencjału naukowego uczelni. UW
zatrudnia około 7 tysięcy osób, z czego połowa to nauczyciele akademiccy.
Dla naświetlenia trendu uczelni prof. Nowak przytoczył przykład: w pierwszym
konkursie NCN na OPUS z UW złożono 140 wniosków – otrzymano 76 decyzji
pozytywnych, w 2014 złożono 908 wniosków – otrzymano 380.
Wszędzie można odnotować tendencję wzrostową, jeśli idzie o aplikacje,
zrozumiałe jest również to, że przy tak wysokim aplikowaniu współczynnik sukcesu
maleje. Ambicją Uniwersytetu Warszawskiego nie jest jednak konkurowanie z
uczelniami krajowymi, warto dążyć do takiej sytuacji, by można było aspirować do
współzawodnictwa z czołówką np. uczelni niemieckich, francuskich czy
brytyjskich. Gdyby którykolwiek uniwersytet polski mógł pokusić się o
znalezienie się wśród najlepszych uczelni w Europie, byłoby to z korzyścią dla
wszystkich polskich szkół wyższych, gdyż zmieniłoby to postrzeganie całego
środowiska. Niektóre instytuty lub wydziały UW są wysoko notowane, tak jak np.
Wydział Fizyki, plasujący się na 5/6 miejscu w rankingach europejskich. Są
również wydziały społeczno-humanistyczne, które bardzo się podciągnęły w
ostatnich 3-4 latach.
Dyskusja:
Prof. Ryszard Dębicki, UMCS; Prof. Szczepan Biliński, UJ; Prof. Jacek Witkoś,
UAM; Prof. Stanisław Kistryn, UJ; Prof. Grzegorz Węgrzyn, UG; Prof. Jerzy
Jaroszewski, UWM; Prof. Andrzej Kowalczyk, UŚ; Prof. Beata Godlewska-Żyłkiewicz,
UwB.
Na wielu uniwersytetach poziom aplikacji nie spadł, jednak w obliczu aktywności
reszty środowiska współczynnik sukcesu znacząco spadł. Możliwy scenariusz jest
taki, iż na uczelniach, gdzie jest wysoki współczynnik sukcesu, zainteresowanie
udziałem w projektach badawczych będzie wzrastać, zaś ponoszący kilka razy z
rzędu wnioskujący z jednostek odnoszących mniejsze sukcesy zniechęcą się do
ponownego składania wniosków na projekty, przewidując kolejną porażkę. Prowadzi
to do zamykania pewnych linii badawczych i w konsekwencji do spadku poziomu
dydaktyki. Dopóki w NCN kryterium pierwsze, w dużej mierze ważące o przyznaniu
bądź odrzuceniu wniosku o grant, się nie zmieni, to duża różnica pomiędzy
uczelniami również nie zostanie zniwelowana. Te jednostki, które są wiodące,
piszą bardzo wysoko szacowane granty, wręcz przeszacowane - i je dostają,
podczas gdy w ramach tej samej kwoty dofinansowanie byłoby wystarczające na
pokrycie kosztów większej ilości projektów. Temat ten powinien być
przedyskutowany na najbliższym spotkaniu Komisji w Gdańsku.
Na poziomie uczelni brak instrumentów do podtrzymywania zainteresowania
środowiska składaniem kolejnych wniosków na realizację projektów badawczych.
Tworzy się systemy projakościowe, jednak jest to metoda mało skuteczna. Temat
również wart jest dyskusji – jak zmotywować środowisko do dążenia do bycia
konkurencyjnym na arenie międzynarodowej, przynajmniej w pewnych obszarach,
zwłaszcza, że wysokość nakładów w stosunku do efektów mamy bardzo wysoki. Poziom
finansowania decyduje jednak o poziomie efektów i na to nie można zamykać oczu.
Na niektórych uczelniach przygotowuje się regulaminy dot. finansowania ze źródeł
zewnętrznych, padła jednak konstatacja, że regulaminy takie nie powinny być zbyt
szczegółowe i zawiłe.
Prof. Kistryn poinformował, iż na badania statutowe uczelnie mają dostać do
dyspozycji środki w takiej samej wysokości, jaka była dotychczas. W związku z
planowanymi zmianami w przepisach dotyczących BST pojawiła się obawa dotycząca
wzmożonych problemów utrzymaniem infrastruktury. Do końca marca uczelnie mają
przygotować regulaminy udostępniania infrastruktury badawczej. Ministerstwo
Nauki i Szkolnictwa Wyższego obiecało udostępnić przykładowe wersje regulaminów,
miał też powstać rodzaj podręcznika, który pomógłby przy formułowaniu takich
zarządzeń i dekretów, gdyż część zapisów powinna być wspólna dla wszystkich
uczelni – niestety, obietnice jak dotąd nie zostały dotrzymane.
3. Drugą część spotkania rozpoczął JMR Uniwersytetu Warszawskiego, prof. Marcin
Pałys.
Prof. Pałys omówił pokrótce bieżące inicjatywy Uniwersytetu Warszawskiego,
dotyczące finansowania nauki. Pierwszą grupę wydatków stanowi Horyzont 2020 i
wsparcie dla działań w jego ramach, drugą – badania statutowe i wyniki
kategoryzacji, które stają się ważnym czynnikiem poziomu finansowania, trzecią –
znalezienie równowagi między inwestycjami i badaniami naukowymi.
Przy finansowanie grantowym rolę odgrywa wiele czynników. Naukowcy są zachęcani
do składania wniosków na granty, bo im więcej składają, tym więcej dostają, ale
wszystko zależy od budżetu. Przy tym samym budżecie, im więcej osób składa
wnioski na granty, tym współczynnik sukcesu maleje. To podważa argument, żeby
składać więcej wniosków. NCN apeluje o wsparcie dotyczące wysokości środków
przyznawanych Centrum na dofinansowanie projektów badawczych.
Jednym z głównych tematów dyskusji prorektorów ds. naukowych jest na pewno
zagadnienie, jak konkurować o środki nie tylko w Polsce, ale również na arenie
międzynarodowej, jakie powinny być mechanizmy, by o środki aplikować skutecznie.
Ostatni konkurs w Horyzoncie 2020 pokazał, że na razie skuteczność mamy
niewielką. Ważną częścią tej dyskusji jest również ścieżka kariery naukowca,
gdyż to, czy będą pojawiały się wnioski i ile ich będzie, jest związane z tym,
jaką rolę odegrają te działania w możliwościach awansu i rozwoju kariery
naukowej. Kolejnym ważnym wątkiem w dyskusji jest również tworzony np. przez
media podział na „starych” i „młodych”, czyli próba spojrzenia na środowisko
uczelniane w kategoriach dwóch grup, które są przeciwstawiane sobie i rządzące
się innymi regułami. Warte dyskusji są również zagadnienia dotyczące stopni i
tytułów – polityka i kryteria.
Dyskusja:
Prof. Ryszard Dębicki, UMCS; Prof. Alojzy Z. Nowak, UW; Prof. Szczepan Biliński,
UJ.
4. Głos zabrał prof. Maciej Zabel, Przewodniczącego Komitetu Ewaluacji Jednostek
Naukowych
Omówił on projekt zmian w ocenie parametrycznej i kategoryzacji jednostek
naukowych w 2017 roku. Od 1 stycznia 2015 rozpoczęła się nowa kadencja KEJN.
Projekt, który przedstawił KEJN, został przyjęty po licznych dyskusjach i
konsultacjach, m.in. na posiedzeniach KRASP, Prezydium PAN, KRUP, KRAUM oraz
kierownictwa MNiSW i dokumentach KPN, Wydziałów PAN i in., a także ankiety
przeprowadzonej wśród Jednostek Naukowych. Powszechnie uznano, że parametryzacja
2017 powinna być kontynuacja poprzedniej, ale że wymaga ona zmian, uzupełnień i
dopracowania wielu szczegółów i rozwiązań. Ocena ma charakter parametryczny z
elementami eksperckimi, co najsilniej jest wyrażone w ocenie wg Kryterium 4 oraz
wyborze Jednostek Naukowych do kategorii A+.
Szczególny nacisk KEJN położył na następujące zagadnienia:
• umiędzynarodowienie badań naukowych
• promowanie interdyscyplinarności, określenie heterogenności Jednostek
Naukowych i tworzenie Grup Wspólnej Oceny (GWO)
• wprowadzenie nowych zasad punktacji monografii
• wprowadzenie systemu popierania projektów badawczych międzynarodowych i
innowacji
• uproszczenie i dopracowanie zasad porównania parami
• uszczegółowienie oceny kryterium 4 „Pozostałe efekty działalności naukowej”
• szersze uwzględnienie innowacyjności, w tym Karty Aplikacji i Wdrożeń
• doprecyzowanie zasad punktacji przychodów jednostki w ramach kryterium 3
• ustalenie nowych zasad typowania jednostek do Kategorii A+
• uściślenie punktacji dorobku artystycznego w kryterium 1 „Osiągnięcia naukowe
i twórcze”
• zmiany w zakresie kryterium 2 „Potencjał Naukowy”
• inne, w tym dotyczące liczny N0, wag, uproszczeń i podniesienia rangi patentów
• szczególne docenianie pozyskiwania środków na realizację projektów badawczych
ze źródeł międzynarodowych, w tym głównie ze środków UE
• odpowiednie punktowanie udziału w międzynarodowych przedsięwzięciach
badawczych, a także nagród i wyróżnień o charakterze międzynarodowym
• docenienie tzw. „międzynarodowej widoczności” jednostki naukowej i jej wpływ
na naukę światową
• doprecyzowanie znaczenia pozycji międzynarodowej przy ustalaniu wartości ocen
Jednostek Referencyjnych
• zwiększenie punktacji za uzyskane patenty międzynarodowe
• rekomendacja utrzymania wysokiej punktacji i systemu wag za publikację w
czasopismach znajdujących się w obiegu międzynarodowym (Lista A)
Prof. Zabel przybliżył pokrótce zasady tworzenia i przypisywania jednostek
naukowych do Grup Wspólnej Oceny. GWO tworzone są z uwzględnieniem podobieństwa
Jednostek Naukowych w oparciu o:
• profil działalności naukowo-badawczej publikacji ustalany m.in. w porozumieniu
z Zespołem ds. Czasopism
• uprawnienia jednostek do nadawania stopni naukowych
• strukturę potencjału naukowego (dyscypliny naukowe, w których pracownicy
uzyskali stopnie lub tytuł naukowy)
• podobieństwo w innych aspektach działalności badawczej jednostek (np.
wdrożenia, efekty materialne etc.)
Niejednorodna Jednostka Naukowa (NJN) to taka jednostka, której dorobek naukowy
wykracza poza dziedzinę nauk.
Następnie prelegent omówił nowe zasady oceny monografii naukowych, gdzie
doprecyzowano definicje i wykluczenia. Zrezygnowano z wyróżnienia języków obcych
oraz kategorii języka podstawowego – w nowej ocenie wszystko będzie mogło
otrzymać maksymalnie 25 pkt. Wprowadzono kategorię „monografii wybitnej” – można
za nią otrzymać maksymalnie 50 pkt.
Do końca czerwca br. projekt rozporządzenia powinien być gotowy, do września
powinien trafić do konsultacji środowiskowych.
Dyskusja:
Prof. Ryszard Dębicki, prof. Stanisław Kistryn, prof. Stanisław Czopek, Ks.
prof. dr hab. Józef Stala, prof. Andrzej Kowalczyk, prof. Beata
Godlewska-Żyłkiewicz.
5. Prof. Alojzy Nowak omówił temat dotyczący problemów, z którymi boryka się
Uniwersytet Warszawski.
Ilość aplikacji o granty wzrosła, co nie znaczy, że wzrasta współczynnik
sukcesu. Nie wiadomo, czy aplikacje są słabsze, czy z powodu określonej puli
pieniędzy środki nie są w pewnym stopniu przekierowywane do innych ośrodków.
Potrzebne są publikacje w dobrych czasopismach lub udział w ważnych
konferencjach – uczelnia bardzo wspiera tu jest duże wsparcie uczelni dla
naukowców, co bardzo motywuje naukowców. Problemem dla Uniwersytetu
Warszawskiego jest rejonizacja, która nie jest dla nas wygodna, gdyż w naszym
ośrodku znajduje się kilka bardzo dobrych uczelni, które w sposób skuteczny
konkurują z Uniwersytetem Warszawskim o dobrych studentów.
6. Następne spotkanie planowane jest na 11-14 czerwca 2015 na Uniwersytecie
Gdańskim,
kolejne - 8-10 października 2015 na Uniwersytecie Łódzkim.
|